Acasa » Lectii Romana

Istoria ieroglifica

Dimitrie Cantemir

  • Personalitate complexa: om politic carturar (de formatie enciclopedica), domn al Moldovei.
  • Spirit umanist educat la Constantinopol, membru al academiei din Viena. Face legatura intre umanismul de tip cronicaresc si iluminismul.
  • Opera sa se compune din: lucrari istorice „Cresterea si descresterea Imperiului Otoman”; lucrari literare „Istoria ieroglifica”, monografia „Descriptio Moldavie”.

Istoria ieroglifica

  • Proza savanta
  • Roman alegoric, pamflet politic, o fabula si un eseu filozofic.
  • Imbina mai multe specii si modalitati de expunere (naratiune, monolog, proza lirica, descriere etc.)
  • Este prezentata istoria Moldovei contemporana a autorului.
  • Personajele sunt intruchipate in animale si pasari (ce reprezinta familiile boieresti), insecte ( omaneii de rand), pesti ( Imperiul Otoman- turci).
  • Personajul narator este inorogul.
  • Textul este insotit de o lista de „numere” (nume) care decodifica fiecare nume din text (aflam ca cele doua categorii- animale, pasari – corespund celor doua familii boiersti rivale, Cantemirii si Brancovenii.
  • Textul este considerat primul roman deoarece corespunde cerintelor.
  • Apar si personaje hibride.
  • Fiecare personaj are o evolutie previzibila si controlata de narator si este prezentat initial printr-un discurs.


TEMA :  conflictul dintre Brancoveni si Cantemiri, conflict general  de ocuparea tronului Moldovei de catre Mihai Racovita.  Personajele se ascund in spatele unor masti pentru a se reliefa caracterul.

 Relatiile inorogului

Dupa mazilirea vidrei (Constantin  Duca) boierii se aduna langa Adrianopol pentru a-l desemna pe noul domn ( acesta va fi impus prin vointa Corbului- Constantin Brancoveanu).

Domnia revine Strutocamilei ( Mihai Racovita), act oficializat.

Intorsi in tara, boierii determina prin jaful lor, rascoala mustelor (taranilor).

Corbul obtine ordin de aretsare al Inororgului, principalul sau rival politic.

Trimisul Corbului, Soimul (Toma Cantacuzino ) urmeaza sa aiba intrevederi cu Inorogul si cu aceasta ocazie Hameleonul il tradeaza turcilor.

Situatia schimbandu-se ( in favoarea Inorogului) scaunul Moldovei revine Fiului (Antioh Cantemir). Astfel Corbul este fortat sa se impace cu Inorogul.

Conflictul dintre cele doua familii boieresti reprezinta conflictul dintre doua conceptii,  simboluri, acela al principelui luminat si a tiranului lipsit de scrupule.

In „Istoria ieroglifica” nu actiunea este cea care conteaza ci lupta de opinii. Sunt formate personaje caracter ( Corbul= tiran, vulpea= viclean, hameleonul= ipocritul).

Cantemir demonstreaza ca valorile  spirituale hotarasc mersul istoriei, promovand o ierarhie in functie de meritele intelectuale ale indivizilor. Pentru existenta efemera a oamenilor foloseste metafora „atomului ratacitor”. Omul este pieritor dar in aceeasi masura apare diferit de mediul care-l inconjoara. El este singura fiinta care poate  aspira la nemurire prin creatie.